MON AGEND'ART* :1er Fédérateur d'Arts, E-culture Store
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MA'A* Cultural Innovation Editor  2018  ericdemonagendart@gmail.com

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✩ Une révolution ✩ [YIM] Your Interactive Music ✩ Jean-Marie Lavallée ✩ 2018©
FR | EN
« ...est la nouvelle destination des découvreurs défendant le meilleur de
l’art, de l’architecture et des intérieurs pour réinventer votre style de vie contemporaine ».

"...is the new destination of discoverers defending the best
of art, of architecture and of interior design to reinvent your contemporary lifestyle".

✩✩✩✩✩

SOMMAIRE  SUMMARY
 
  • YIM ✩ Jean-Marie Lavallée #Paris ✩ FR
  • The Art of Noise ✩ Céleste Boursier-Mougenot #Nantes ✩ FR
  • The Sound of Music ✩ Zimoun #Bern ✩ CH
  • Favourites ✩ André Mendes ✩ Jason deCaires Taylor
  • The Art Design Lab #Paris ✩ FR
  • Textile Art of Today #Bratislava ✩ SVK
  • A Permanent Fire Inside Us ✩ Marco Godinho ✩ LUX
  • Desde Mi Apartamento #Madrid ✩ ESP
  • Aussi en août ✩ Also in August 

Une carte blanche & quelques adresses pour écouter/voir la musique autrement.
A carte blanche & a few addresses to listen and see music differently.

YIM, UNE INTELLIGENCE ARTIFICIELLE 
qui vous veut du bien 
#Paris

Jean-Marie Lavallée

 

Musicien hors cadre, Jean-Marie Lavallée prépare une résidence de création numérique au Toot Yung Art Center à Chiang Mai (Thaïlande) en novembre 2018 où il collaborera avec le sculpteur Haritorn Akarapa sur une œuvre musicale interactive. Un projet de toile interactive avec la plasticienne Sophie Kao Arya est également en cours.
Compositeur, concepteur et développeur, Jean-Marie Lavallée a inventé une façon d'aborder la musique qui va révolutionner notre façon d'utiliser les appareils musicaux ! Si le clic (souris — clavier) et l'assistance informatique ont métamorphosé notre rapport à l'écriture, YIM (Your Interactive Music) va révolutionner la façon d'aborder le langage musical !

✩ [YIM] Your Interactive Music ✩ 2018, Jean-Marie Lavallée©

Eric de MA'A* : Comment un simple geste peut-il changer la création de demain ? Et une question plus philosophique, cela modifie-t-il notre rapport au monde ?

Jean-Marie Lavallée : C'est l'abandon de l'objet interface au profit du geste interface : une chorégraphie intuitive permet de composer une œuvre musicale originale. Une expression facile et valorisante que ce soit dans la création ou dans la spatialisation du pilotage. Une passerelle possible pour l’Art-thérapie…
De tous temps, le geste, qu'il amorce une action ou exprime une émotion, se situe au commencement de la culture humaine. Et si à l'avenir, grâce à la technologie, il devient par lui-même vecteur d'arts et de savoir, cela modifiera en profondeur notre rapport à tout notre environnement, que ce soit aux objets, à la Nature ou aux autres.

Eric de MA'A* : De Wolfgang Amadeus Mozart à Pierre Henry, quelle est la Révolution musicale YIM ?


Jean-Marie Lavallée : Imaginez-vous une intelligence artificielle capable de vous transformer en chef d'orchestre, en virtuose, en Mozart, Pierre Henry ou Daft Punk en quelques secondes ? Et si le geste dans l'espace devenait un mode opératoire habituel ? Anticipation : dans le film « Minority Report », grâce à ses gestes, Tom Cruise gère des écrans d'images du futur proche générés par le don de prescience des « précogs ». À terme, on pourra sans doute brancher des capteurs qui mesurent l'activité des ondes cérébrales  pour les transformer directement en musique. D'ores et déjà, le casque « Muse » d'InteraXon donne des informations exactes et en temps réel sur ce qui se produit dans le cerveau d'une personne qui médite et traduit ces données directement en sons.

Eric de MA'A* :  Avec YIM, quelle sera l'expérience musicale de demain ?

Jean-Marie Lavallée : Avec ses gestes, le public auditeur-acteur s'approprie un concept de règles rythmiques et harmoniques dans une bibliothèque de sons pour créer sa propre œuvre. Cette expérience insolite consiste donc à générer de la musique grâce au corps de l’individu. Si l'on précise qu'une infinité de mélodies peuvent apparaître grâce à l'expression gestuelle, l'expérience musicale se révèle alors sans limite.


+ d'info : Jean-Marie Lavallée ✩ Paris ✩ Toot Yung Art Center ✩

✩ [YIM] Your Interactive Music ✩ 2018, Jean-Marie Lavallée©

YIM, AN ARTIFICIAL INTELLIGENCE
WITH GOOD INTENTIONS #Paris

 

Jean-Marie Lavallée, a musician out of the ordinary, is preparing a digital creative residency at the Toot Yung Art Center in Chiang Mai (Thaïland) taking place in November 2018. He will collaborate with the sculptor Haritorn Akarapa on an interactive musical piece and with the painter Sophie Kao on an interactive canvas. Composer, conceptor and developer, Jean-Marie Lavallée has invented a way to approach music that will revolutionize our way of using musical devices! If clicks (mouse — keyboard) and computer assistance have metamorphosed our relation to writing, YIM (Your Interactive Music) will refashion our way of using the musical language.

Eric de MA'A: How can a simple move change tomorrow's creations? And a more philosophical question: Will it change our relation to the world? 

Jean-Marie Lavallée: It is the disengagement of the interface object for the benefit of the interface movement: an intuitive choreography enables the composition of an original musical work. A gratifying and easy expression, whether it is in the creation or in the spatialization of the movement. A possible gateway for Art-therapy...
In all eras, movement is situated at the beginning of human culture, whether it is led by action or the expression of emotion. And if in the future, thanks to technology, it becomes a vector of arts and knowledge themselves, it will deeply alter our relationship with our environment, let it be objects, Nature or Human Beings. 

Eric de MA'A: From Wolfgang Amadeus Mozart to Pierre Henry. What is the YIM musical revolution? 

Jean-Marie Lavallée: Imagine an artificial intelligence capable of transforming you into a conductor, a virtuoso, a Mozart, Pierre Henry or Daft Punk in a matter of seconds. What if movement in space became a usual method of operating? Anticipation: in the film Minority Report, thanks to his movements, Tom Cruise handles screens showing the near future, generated by the "precogs" psychic abilities.
With time, we could probably plug sensors which measure brainwave activity to transform them directly into music. As of now,  the "Muse" headphones by InteraXon give exact information in real time on what happens in the brain of a person who is meditating and translates the data directly into sound.
 

+info: Jean-Marie Lavallée ✩ Paris ✩ Toot Yung Art Center 
Translated by RGM.

✩ [YIM] Your Interactive Music ✩ 2018, Jean-Marie Lavallée©

L'ART DU BRUIT #Nantes
Céleste Boursier-Mougenot

 

Céleste Boursier-Mougenot propose une forme autonome de musique en réalisant des installations qui explorent le potentiel musical et acoustique de lieux, de situations, d'êtres vivants ou d’objets, souvent issus du quotidien. La recherche musicale prend appui sur le réel, dans lequel le plasticien s'investit pour mettre en évidence une vibration particulière. Il résulte de ces dispositifs une dimension qui nous échappe.
 

+ d'info : Céleste Boursier-Mougenot ✩ Le Voyage à Nantes Galerie Xippas 
→ 30.06.2018 — 30.09.2018

✩ Fluides ✩ Céleste Boursier-Mougenot ✩ Acquaalta©

THE ART OF NOISE #Nantes


Céleste Boursier-Mougenot offers an autonomous form of music by creating installations which explore the acoustic and musical potential of places, situations, living beings or objects, often sourced from day-to-day life. The musical research is based on reality, in which the Artist invests to show a particular vibration one should listen to. The result of these devices is a dimension we cannot grasp. 
 

→ +info : Céleste Boursier-Mougenot : Fluids ✩ The Trip to Nantes ✩ Galerie Xippas
→ 30.06.2018 — 30.09.2018
→ 
Translated by RGM.

✩ From Here to Ear ✩ Céleste Boursier-Mougenot©

✩ 150 moteurs, 270 kg de bois, 210m de fil de chaîne ✩ 2015, Zimoun©

RÉSONANCES #Bern
Zimoun


Zimoun — artiste suisse, maître de l'amplification visuelle et sonore — propose des installations immersives, entre architectures et sculptures hypnotiques. À l'aide d'éléments simples et industriels, Zimoun construit des orchestrations architecturales fondées sur le rythme et le débit mécanique à l'intérieur de systèmes organisés. D'une grande profondeur émotionnelle, le bourdonnement acoustique de phénomènes naturels, dépeints dans les constructions minimalistes de Zimoun, résonne à l'infini.

+ d'info : Studio Zimoun ✩ Bern ✩ du 30 juin au 30 septembre 2018

✩ 1287 prepared dc-motors, 3217 m rope, wooden sticks 2.4 m, cardboard boxes 24 x 24 x 10 cm ✩
✩ 663 prepared dc-motors, 3315 m rope, steel washers, ø 40 mm ✩ 2014, Zimoun
©

THE SOUND OF MUSIC #Bern
Zimoun


Zimoun, a Swiss master of audio and visual amplification, offers immersive installations, between hypnotic architectures and sculptures.  With the help of simple and industrial elements, Zimoun builds architectural orchestrations based on the rhythm and mechanic flow inside the organized systems. Deeply emotional, the acoustic hum of natural phenomena, depicted in Zimoun's minimalist constructions, resonates infinitely. 
 

+ info: Studio Zimoun ✩ Bern ✩ from June 30th to September 30th, 2018 
Translated by RGM.

✩ Untitled 24 ✩ Antes do Fim Series ✩ 2018, André Mendes©

CULTURAMA  #MA'A*

  André Mendes
Exposition en cours : Galerie Ricardo Fernandes 


Sur MA'A*, CULTURAMA a repéré l'artiste peintre André Mendes ! MA'A* est un espace de partage entre les cultures. Un croisement des regards et des styles qui fait naître des concepts inédits. Retrouvez André Mendes et son œuvre sur MA'A* : le réseau professionnel qui valorise les artistes. Le 1er Fédérateur d'Arts.
 

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✩ Jason de Caires Taylor ✩ Eco-sculptures tending to renew the coral parks©

A PLACE FR ARTISTS #MA'A*
Jason deCaires Taylor
Upcoming exhibition: Cannes
 

It was on MA'A* that CULTURAMA knew more about Jason deCaires Taylor, a remarkable sculptor who plunges art into nature while preserving it. Artificial reefs can attract a host of marine species including corals, sponges, hydroids, and algae, increasing overall reef biomass and aggregating fish species, which in turn can support an entire marine ecosystem. The sculptures are individually designed using safe pH neutral materials with textured surfaces to create homes, breeding areas, and protective spaces. These permanent structures are fixed to the seabed to avoid being displaced by storms and adverse weather conditions. Discover Jason deCaires Taylor and his works on MA'A*: the professional network that highlights artists, the 1st Backbone Network of Arts.
 

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✩ Jason deCaires Taylor ✩ Coral grafts©

THE ART DESIGN LAB #Paris
 

THE ART DESIGN LAB dévoile la phase secrète et mouvante du processus de création de designers internationaux. THE ART DESIGN LAB explore les archives de créateurs et vous révèle croquis, esquisses préparatoires, travaux de recherche, plans, maquettes. La proposition valorise la rareté, la qualité, la créativité, les savoir-faire de designers de mobilier et d’accessoires, de mode, d’architecture, de paysages. THE ART DESIGN LAB vous offre également l’opportunité de rencontrer ces designers à l’occasion de signatures, de visites privées d’expositions et davantage.
 

Art Design Lab


THE ART DESIGN LAB #Paris


THE ART DESIGN LAB reveals the secret and shifting phase of international designers' creation process by exploring their archives and shows sketches, drafts, research studies, plans, and models. This proposition highlights the rarity, quality, creativity, and expertise of creators who specialize in furniture, accessories, fashion, architecture and landscapes. THE ART DESIGN LAB also offers the opportunity to meet these designers for signatures and private exhibition visits.
 

Art Design Lab
→ Translated by RGM.

L'ART TEXTILE D'AUJOURD'HUI #Bratislava
 

L'ART TEXTILE D'AUJOURD'HUI est un projet d'art international présentant l'Art textile contemporain. Le projet se distingue des autres expositions textiles mondiales par le fait qu'il propose cinq installations dans quatre pays européens différents : la Slovaquie, la République Tchèque, la Pologne et la Hongrie. Depuis la fondation de cet événement, le jury international a décerné le prestigieux Prix à Božena Augustínová, une artiste slovaco-tchèque désormais renommée mondialement. Cette année, le jury a sélectionné 121 créations de 400 artistes originaires de 49 pays et 5 continents. La perspective de l'Art Textile d'Aujourd'hui est de fusionner l'Art textile, l'interaction avec le public et les nouvelles technologies. L’œuvre Virtual Space sera présentée en première mondiale au Musée d'Art Danubiana Meulensteen à Bratislava (SVK). Le visiteur est téléporté sur une planète artistique où il se retrouve au centre des œuvres d'art et devient cocréateur de la pièce. Après la clôture du Musée Danubiana Meulensteen, d'autres expositions seront disponibles à la galerie Tatranská de Poprad (SVK), au Musée Slovácke à Uherské Hradiště (CZE), à la Galerie Pesti Vigadó à Budapest (HUN), et au musée historique de Bielsko-Biała (POL).
 

L'ART TEXTILE D'AUJOURD'HUI
→ Traduit par RGM.

✩ Ashley Catharine Smith ✩ États-Unis ✩ Mal de Scène (Je m'en fous) ✩ Photographie brodée avec des vis en acier ✩  
✩ Takumi Ushio ✩ Abri 001702 ✩ Tissage, feutrage ✩ Japon
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TEXTILE ART OF TODAY #Bratislava


TEXTILE ART OF TODAY is an international art project presenting the contemporary textile art. The project differs from other world textile exhibitions by the fact that it consists of five installations in prominent galleries in four different European countries: Slovakia, Czech Republic, Poland, and Hungary. Its significance is then enhanced by the auspices of Ministers of Culture of four countries. The objective of Textile Art of Today is to introduce textile art as a modern dynamic discipline overstepping the limits of its classical perception. Since the foundation of the event, Božena Augustínová, now an internationally distinguished Czech-Slovak artist, has received a prestigious Grand Prix from the international jury. Textile Art of Today appears in three-year cycles and 2018 is its fifth reiteration. The aim is to prepare a very strong project in the Central European Region. Four hundred artists of 49 countries and 5 continents took part in Textile Art of Today this year. The curator jury selected 121 best works from 1000 that applied. The motto for the future of Textile Art of Today is a merging of textile and modern technology; the boosted process of interaction with works of Art makes the visitor feel less anonymous as they become part of the exhibition. Virtual Space is the title of an included novelty and its world première is prepared for the exhibition at the Danubiana Meulensteen Art Museum in Bratislava (SVK). The visitor is teleported to an artistic planet where one finds oneself in the centre of Art pieces and thus becomes a co-creator of the play: he or she can virtually enter into a work of Art and move within. After the event at Danubiana Meulensteen Art Museum, other exhibitions will be available at the Tatranská galéria in Poprad (SVK), at the Slovácke Museum in Uherské Hradiště (CZE), at the Pesti Vigadó Gallery in Budapest (HUN), and at the historical museum in Bielsko–Biała (POL).
 

TEXTILE ART OF TODAY

✩ Marian Sampler ✩ Netherlands ✩ 9 sampler 400 x 900 cm ✩ Dots Large, horsehair, fabric, invisible yarn, machine embroidery.
✩ Martina Chudá ✩ URGENCY, video performance ✩ Urgency 2018©

CULTURAMA @MA'A*
Appel au voyage !


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 MARCO GODHINO  CURATEUR : KEVIN MUHLEN©

UN FEU PERMANENT
À L’INTÉRIEUR DE NOUS #Luxembourg

Marco Godinho

 

Marco Godinho a été sélectionné par le Casino Luxembourg, organisateur de la participation luxembourgeoise à la Biennale de Venise en 2019. Godinho déploie depuis une dizaine d’années un univers singulier, oscillant entre une réflexion sur notre expérience subjective du temps et de l’espace et des œuvres traversées par la littérature et la poésie. Son expérience de vie nomade, prise entre deux cultures et plusieurs langues, a donné lieu à une exploration sensible des questions d’exil, d’expérience, de mémoire mais aussi des conventions géographiques qu’il investit par sa subjectivité. Dans l’œuvre de Marco Godinho, l’exploration du temps et de l’espace – ainsi que de leurs limites – est une constante qu’il ne cesse de décliner et de développer sous des aspects politiques, philosophiques ou encore poétiques depuis plus de dix ans. Ces deux notions représentent pour l’artiste un terrain d’exploration des plus fertiles. Ainsi il y revient encore et encore, explorant tout le potentiel inhérent aux questionnements qui entourent ces deux mots sans aucune prétention ou volonté d'un jour parvenir à arrêter leur définition. Bien au contraire, sa quête se trouve plutôt dans la multiplicité des interprétations possibles. De mêmeь ses explorations artistiques ne sont pas définies par un médium ou une méthodologie unique. L'artiste est guidé dans ses choix par son instinct et le chemin qu'il sera amené à suivre se dessine progressivement devant lui au cours de ses recherches et rencontres.
 

CASINO EXTRA MUROS MARCO GODINHO  Un feu permanent à l’intérieur de nous 
   22.06.2018 – 19.08.2018

  MARCO GODHINO  A Permanent Fire Inside Us©

A PERMANENT FIRE INSIDE US #Luxembourg
Marco Godinho


With the multifaceted work Notes sur cette terre qui respire le feu [Notes on this earth breathing fire, (2017)], presented in the Darling Foundry’s Main Hall, Marco Godinho immerses spectators in the spectacular and majestic universe of the Etna volcano in Sicily. Inspired by his reading of Georges Bataille’s description of the physical and emotional intensity of his climb of the volcano in 1937, Godinho decided, in February 2017, to repeat this ascent in order to (re)discover the essence of Bataille’s biographical account.

The title of the exhibition, Un feu permanent à l’intérieur de nous [A Permanent Fire Inside Us], deliberately plays on a reference that is broader than that of the single work presented in the exhibition at the Darling Foundry. By choosing a different title, Godinho inscribes this show in a more universal context, beyond the scope of the works and space of the exhibition. The fire  both light and heat, death and destruction mentioned in the title certainly refers to the volcano and its core of fire. However, one may also read an evocation of the primary impulses that drive human beings in general, and the artist in particular, in their daily exploration of the world.
 

CASINO EXTRA MUROS MARCO GODINHO A permanent fire inside us 
   22.06.2018 – 19.08.2018

Barbie au Colisée ✩ Au forum romain ✩ Desde Mi Apartamento©

DESDE Mi APARTAMENTO #Madrid
Elle

 

Isabel de DESDE Mi APARTAMENTO est une photographe de miniatures qui travaille en solitaire pour mettre en scène l’univers fantasque d’une poupée idéalisée. Elle, elle n'a pas de nom. Elle peut être Angelina Jolie, Princesse Diana et Michelle Obama. Elle est toutes les femmes d'influence qu'elle sublime sous les feux des projecteurs. Un soir, elle rencontre son compagnon Ken quelque peu déboussolé après une séance de psychanalyse avec Jacques Lacan.

— Je ne comprend pas, dit Ken, je voulais qu'il m'explique ce que veut dire la réflexion « Un visage est-il un masque de comédie posé sur la tragédie de l’âme ? », mais le psy, il me répond « Quelle grande erreur d'imaginer que les êtres pensent ce qu'ils disent ». Sur ce, il exige 400€ et conclut « Faites comme moi mais ne m'imitez pas ! ».
— Je ne sais pas ce que je deviendrai si je n'étais personne, répond-elle. Ça veut dire que je dois plus exister ?

 

+ d'info : Desde Mi Apartamento ✩ Photographe de miniatures ✩
✩ Hommage au "Journal d'un Mythomane" de Nicolas Bedos ✩

Laura Corsini at Gucci's ✩ At the Vatican Doria Palace ✩ Desde Mi Apartamento©

HER
 

Isabel from DESDE Mi APARTAMENTO is a solo photographer who stages the fantastic miniature universe of an idealized doll. As she has no name, she can be Angelina Jolie, Princess Diana and Michelle Obama. She is all the influencial women she embodies in the spotlights. One evening, she meets her boyfriend Ken. He is disoriented after a psychoanalysis session with Jacques Lacan. 

— I do not understand, says Ken, I asked him to explain Shan Sa's rhetorical question, "Is the face a mask of comedy set on the tragedy of one's soul?", but the psychoanalyst replied "Here is one of the greatest mistakes: thinking that beings believe in what they say". On that note, he charged me €400 and made the following conclusion: "Do like me, but do not imitate me!"
— I don't know what I'd become if I weren't anyone, she replied. Does it mean I should exist?
 

+info: Desde Mi Apartamento ✩ Photographer of miniatures
✩ Tribute to "Diary of a Pathological Liar" by Nicolas Bedos ✩
→ Translated by RGM .

Aussi en Août    Also in August

✩✩✩✩✩

✩ Jean-Baptiste Caron ✩ Tension de sol, 2016 ✩ Marbre vert, soufflante,  polystyrène, tuyau, tourbe©
✩ Matières Premières ✩ Revue Vendredi©
✩ TeamLab installation ✩ Au-delà des limites ✩ La Vilette© 
✩ Fonds régional d'art contemporain Occitanie Montpellier©
 ✩ Galerie Thaddaeus Ropac Marais ✩ New Pigments ✩ Jason Martin©
✩ Centre National des Arts Plastiques à Puteaux ✩ AIDS & Cultural Activism (1989-1992)© 
✩ MACBA ✩ Antoni Miralda ✩ Miralda MadeInUSA©
✩ Gilbert & George ✩ Fondation Luma : un demi-siècle d’extravagance et de dérision©
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